Veldhovenaren tevreden over ondersteuning en zorg

Dinsdag 3 september 2019

Veldhovenaren zijn over het algemeen tevreden over de ondersteuning en zorg die ze vanuit de gemeente krijgen. Dat blijkt uit onafhankelijke onderzoeken die in het voorjaar van 2019 zijn uitgevoerd. Het gaat om ondersteuning op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Veel Veldhovenaren vinden dat de gemeente goed met hun hulpvraag omgaat. Ze voelen zich serieus genomen en waarderen het om samen met medewerkers naar oplossingen te zoeken. Ook over de geboden ondersteuning zijn de meeste mensen te spreken. Wmo-cliënten voelen zich zelfredzamer en ervaren een betere kwaliteit van leven. Jeugdhulpcliënten geven aan dat het thuis beter gaat en dat ze meer vertrouwen hebben in de toekomst.

Ook aandachtspunten

Wethouder Mariënne van Dongen is blij dat Veldhovenaren goed worden geholpen. Dat betekent niet dat ze nu achterover leunt. “De onderzoeken laten ook aandachtspunten zien”, vertelt ze. “Nog te weinig mensen kennen de onafhankelijke cliëntondersteuner en onze brieven kunnen soms begrijpelijker. Mensen weten niet altijd waar ze hun hulpvraag moeten stellen of kennen minimaregelingen niet. Daar gaan we dus aan werken.”

Mantelzorg belangrijk

Naast de ondersteuning van de gemeente is mantelzorg erg belangrijk. Mantelzorgers merken dat hun taak steeds zwaarder wordt. Als mensen meer hulp nodig hebben, wordt het als partner, familie, vriend, buur of vrijwilliger moeilijker om die te blijven bieden.  Steeds minder Wmo-cliënten ontvangen echter hulp van de partner, familie, vrienden, buren of een vrijwilliger. “Die tendens zien we al een paar jaar en ondersteuning van mantelzorgers staat dan ook hoog op onze agenda”, aldus Van Dongen.

Uitkomsten

  Kwaliteit gemeentelijke dienstverlening Pluspunten (+) Minpunten (-)
Wmo

8

Kwaliteit hulpmiddelen en ondersteuning: 8,1

Cliënten worden goed en snel geholpen.

Goede en passende ondersteuning.

Onafhankelijke cliëntondersteuner nog te onbekend.
Jeugdhulp

7,9

Kwaliteit ondersteuning: 7,6

Cliënten worden serieus genomen.

Er worden goede resultaten behaald.

Te veel cliënten weten niet waar ze hun vraag moeten stellen.

Snelheid en samenwerking van hulpverleners kan beter.

Participatiewet 7,1

Cliënten worden serieus genomen.

Er worden goede resultaten behaald: veel mensen voelen zich gesteund en vinden een werkplek.

Deel cliënten niet bekend met minimaregelingen.

Veel mensen begrijpen brieven gemeente niet.

Schulddienstverlening 6,7 Er worden goede resultaten behaald: mensen worden geholpen bij het in kaart brengen en afbouwen van hun schulden. Groot deel cliënten niet bekend met minimaregelingen.

Bekijk de factsheets voor uitgebreidere uitkomsten van het onderzoek:

Neem contact op

Woont u zelfstandig en heeft u behoefte aan ondersteuning, zorg of hulp? En kunt u die niet krijgen van kinderen, familie, buren of vrijwilligers? Heeft u moeite om financieel rond te komen of heeft u schulden en wilt u hulp hierbij? Bel dan de gemeente: telefoonnummer 14 040 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur).

Bij financiële problemen kan ook Veldwijzer met u meedenken. Meer informatie: www.veldwijzer.net of 040 20 92 044.

Het Veldhovense Centrum voor Jeugd en Gezin is er voor kinderen en ouders die ondersteuning kunnen gebruiken. Zij zijn bereikbaar via www.cjgveldhoven.nl en (040) 25 84 113 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 12.00 uur).

Meer nieuws

RSS feed

Abonneren op de RSS feed Nieuwsberichten van de gemeente Veldhoven

Hoe tevreden bent u over deze pagina van de website?

Doe mee aan het onderzoek