Nieuwbouw Slot Oost

In het verlengde van het Gareel/Haam maakt de gemeente Veldhoven een stuk grasland klaar voor de bouw van 59 woningen. Dit terrein is gelegen tussen de Heerbaan het fietspad Zoom en de woonwijk aan het Gareel/ De Zicht. De werkzaamheden bestaan uit het leggen van riolering, nieuwe kabels en leidingen en de bouwwegen. De werkzaamheden duren tot in het voorjaar van 2026. Naar verwachting worden de woningen eind 2027 opgeleverd.

Het project Slot Oost

De locatie Slot-Oost is een woningbouwlocatie vlakbij rotonde Heistraat – Heerbaan. Op 15 december 2009 zijn nieuwe randvoorwaarden (ter vervanging van de randvoorwaarden uit 2002) vastgesteld door de gemeenteraad. Eind 2017 is gestart met de huidige planontwikkeling. Bewoners en vertegenwoordigers van gemeente en ontwikkelende partij, Ballast Nedam Development, hebben gesproken over de invulling van Slot-Oost. Het resultaat hiervan is uitgewerkt in een plan met 59 woningen: vrijstaande, tweekappers en geschakelde woningen.

Werkzaamheden bouwklaar maken grond

Voordat er op het terrein gestart kan worden met de bouw van de 59 woningen wordt het terrein klaar gemaakt voor de bouw. Dit noemen ze bouwrijpmaken (BRM). BRM houdt in dat er riolering wordt aangelegd om daar de badkamers en keukens van de woningen op aan te sluiten. Om het regenwater op te vangen, worden voorzieningen aangelegd zoals een waterbergende fundering, wadi's en voorzieningen op de particulieren terreinen om het water vast te houden.

Vasthouden van regenwater voorkomt overtollige afvoer van schoon regenwater naar een zuiveringsinstallatie. Het zorgt er ook voor dat de grond vochtiger blijft waardoor de grond minder snel zal uitdrogen. Naast de wadi’s worden speeltoestellen geplaatst. In het BRM worden ook bouwwegen aangelegd zodat het bouwverkeer bij de bouwplaats kan komen. De bouwwegen worden later ook de definitieve woonstraten.

Alle onderdelen die horen bij een goed ingerichte openbare ruimte, dienen te passen in de ruimte die hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
Zo komt er naast de rijbaan ook voldoende parkeergelegenheid, voldoende grote groeiplaatsen voor bomen en worden in een tracé alle nutsvoorzieningen geplaatst.

Dit betekent dat er ‘gestapeld’ moet worden. Met deze stapeling wordt bedoeld dat in de fundering van de weg de waterbergende functie wordt geplaatst. Daar bovenop komt uiteindelijk de weg te liggen. Vooral onder de voetpaden liggen de nutsvoorzieningen. Dit geldt ook voor de wadi's, de bodem heeft een water opnemende functie en daarboven staan de speelvoorzieningen.

Start bouw woningen

Als het klaarmaken van de grond voor de bouw van de eerste fase is afgerond (dit is de ruimte langs de Heerbaan), dan gaat de bouw van eerste woningen starten. Zodra de eerste woningen klaar zijn, zal de openbare ruimte haar definitieve inrichting krijgen. We noemen dat het WoonRijpMaken (WRM). Hierbij krijgt de weg haar definitieve bestrating, wordt op het geschikte moment het groen geplant en krijgt de omgeving haar definitieve karakter. Dit geldt ook voor de openbare verlichting en straatmeubilair.

Aan de noordoostzijde van het plan komt een hondenloslaatveld. In deze driehoekige vorm, in de kom bij de Hovenring tussen de fietspaden, wordt het hondenloslaatveld gemaakt. Deze wordt tijdens het bouwrijpmaken gerealiseerd.

Planning

Reageren

Wilt u reageren op dit project of uw mening delen? Dat kan! Vul onderstaand formulier in en druk vervolgens op de groene knop 'Verzenden'.

Alle velden met een * zijn verplicht